Verschil in opzegging

Wat is het verschil met opzegging bij een abonnement voor 1 of 2 jaar?

Er is een groot verschil bij het opzeggen van een mobiel abonnement met een looptijd van 1 of 2 jaar en het mobiel maandelijks abonnement.

  1. Je kunt bij een mobiel maandelijks abonnement a) elke maand opzeggen en b) zonder een maand opzegtermijn. Dus: je zegt in januari op, dan stop je abonnement in februari en je betaalt geen abonnementskosten meer over de maand februari.
  2. Je kunt bij een abonnement met een looptijd van 1 of 2 jaar alleen opzeggen tegen a) de einddatum van het contract en b) met inachtneming van de opzegtermijn, meestal een maand.

Stel:

Je sluit in januari 2015 een mobiel abonnement met een looptijd van 1 jaar af en je wilt in maart 2015 af van dit abonnement. Dat kan niet, je zult moeten wachten tot eind 2015 omdat je alleen mag opzeggen tegen de einddatum van het abonnement, zijnde januari 2016 (het is een jaarcontract). Anders gezegd, heeft je abonnement nog een looptijd van 11 maanden en zeg je nu op, dan geldt dat je abonnement over 11 maanden wordt beëindigd, wanneer jouw contractperiode afgelopen is. Tussentijdsopzeggen kan wel, maar heeft geen zin. Bij sommige providers kan het wel, maar dan moet je het abonnement als het ware afkopen.

Sluit je daarentegen in januari 2015 een mobiel maandelijks abonnement af bij Robin Mobile of Youfone, dan kun je in februari 2015 gewoon opzeggen en ben je van alles af in maart 2015. Zonder een maand opzegtermijn.

Nog niet helder?

De provider Simpel stelt het eenvoudig en begrijpelijk:

“Een abonnement bij Simpel heeft een looptijd van twee jaar. Je kunt je abonnement vanaf één maand voor afloop kosteloos opzeggen. De opzegtermijn is 1 maand.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *